Stichting Diogenes Leiden

Restaureren van monumenten in Leiden

De Open Monumentendagen 2019

 

Op 14 en 15 september 2019 was Diogenes een van de gastheren tijdens de Open Monumentendagen in Leiden. Hogewoerd 63, het ‘Piet Paaltjenshuis’, was opengesteld voor bezoekers. Er was op beide dagen veel belangstelling. In totaal zijn er volgens de officiële telling 991 bezoekers geweest.

Een veel gestelde vraag was waar Piet Paaltjens nou precies heeft gewoond. Antwoord: François Haverschmidt, alias Piet Paaltjens, huurde in zijn studententijd de voor- en de achterkamer op de eerste verdieping.

Andere vragen hadden betrekking op de restauratie van het pand.
‘Hoeveel appartementen komen er hier?’ Antwoord: er komen geen appartementen. Het pand wordt gewoon één woning.
‘Wanneer is de verbouwing klaar?’ Antwoord: we hopen dat het per 1 december klaar is voor de nieuwe huurder of huurders.

 

Bezoekers kijken op de eerste verdieping naar panelen met foto’s en informatie.

 

De foto- en informatievellen links gingen over de panden op de hoek van de Hogewoerd en de Watersteeg, over Hogewoerd 59-63 in het verleden en over andere panden van Diogenes.

 

Links: een paneel over de Stichting Diogenes Leiden.

 

Rechts: informatie en foto’s over Hogewoerd 63 in het verleden.

 

Links: een verwijzing naar het artikel van Arti Ponsen over Hendrik van Ewijk, een vroegere bewoner van Hogewoerd 63, die de huisbaas was van François Haverschmidt, alias Piet Paaltjens.

 

Rechts: informatie en foto’s over de bijzondere behangvondsten op Hogewoerd 63.

 

Links: aandacht voor een tafel op de begane grond met vondsten die zijn aangetroffen bij de restauratie.

 

Rechts: een fragment van de gevonden behangresten.

 

De meeste vondsten komen uit de grond, maar er zijn ook spullen aangetroffen in de ruimtes tussen plafonds en vloeren.

 

Er was veel te zien en te lezen

 

Op de eerste verdieping stond een scherm waarop afwisselend een video over de panden van Diogenes en een video van de architect Marcel van Dijk over het restauratieplan werden vertoond.

 

Arti Ponsen had op de voorste ramen op de eerste verdieping transparanten gehangen met gedichten van Piet Paaltjens.

 

Links: drie strofen uit het gedicht ‘Liefdewraak’. Het gedicht gaat over een jongeman die voor het raam van zijn aanbedene op de Hogewoerd staat.
Maar trots de koude en trots den nacht
Staat op de Hoogewoerd
Een jongling, vrij van oogopslag,
Het hart door min beroerd.

Hij zingt liefdesliederen die tot zijn grote smart niet door haar worden beantwoord.

 

Rechts: in ‘Des zangers min’ zit de dichter in zijn kamer op de Hogewoerd en kijkt uit het raam:
De morgendamp hangt over ’t veld
En kleurt den herfstdraad wit.
Voor ’t venster op de Hoogewoerd
Een minnedichter zit.

Verderop in het gedicht rijdt de diligence naar Woerden langs het huis. De dichter ziet vanuit zijn raam een onbekende schone in het rijtuig en wordt prompt verliefd, maar het noodlot wil dat hij haar nooit terug zal zien.

 

Marcel van Dijk had diverse informatiepanelen gemaakt. Hier een impressie van de achterkant van de panden Hogewoerd 59-63 na de restauratie van Hogewoerd 63.

 

Een voor-, een zij- en een achteraanzicht van de panden Hogewoerd 59-63 en plattegronden van de begane grond en de eerste en tweede verdieping van Hogewoerd 63.

 

Een paar foto’s van de voorgevel van Hogewoerd 63 tijdens de restauratie.

 

En ook een paar foto’s van het dak en de achtergevel.

 

Bezoekers bekijken de informatiepanelen.

 

De eerste verdieping naar achteren gezien.